Някой може да го нарекат варварско и други такива. Но това е обичай и традиция, който е от десетки години. Помня дядовците, които го правеха а те са го наследили от техните дядовци. Така, че ако някой каже че това е варварско то значи и тези мирни, отрудени хора ги нарича варвари. Аз не мога да се съглася с това, дори го считам за обида.
От както се помня прасетата се колят в селото ноември и началото на декември. С цел кървавицата да е готова за Коледа. Там за Коледа се приготвя кисело зеле с кървавица, сланина и свински кокали от качето.
И така докато се опече хубаво сланината, кожата на места прегаря, прасето почернява. След като е изпълнена тази процедура прасето се завива с една черга за да не настине, пие се по едно вино и се преминава към следващата стъпка.
С помощта на ножове и обилно количество вода се сваля черно, мръсното и изгорялото от кожата.
Целта е да се получи това
Време е за направата на първите мезета,че е грехота да се пие червено вино без мезе.
Следващото е отварянето и оправянето на черва и дреболии. Това се извършва от баш касапинът а помощниците се заемат с подговката на месето за кървавицата, миене на черва и други такива.
Тънкостта тук е всичко да се почисти и оправи, така че да не се замърси коремната кухина тъй като там ще се забърка сместа за кървавицата и от ще се нагнете ( натъпка) в дебелото черво. А то ( червото) не се реже и маха. Почиства се, обръща се и се прекарава през отвора на Дто на прасето.
След като е готово това се забърква смета за кървавицата, която съдържа месо, бял дроб, праз лук ,копър ( от онзи много миризливият), сол и червено вино.
И се започва тъпкането на сместа в дебелото черво.
След като се получи това
остана само да се разфасова трупа и да се прибере.
Време е да се седне на масата и да се почине. Там се приготвя традиционно "тепсийник" - кисело зеле с пресни мръвки
Специфичното, което не съм виждал на други места или рядко съм виждал това е използването на слама и железа за пърлене; и специфичният начин на приготвяне на кървавицата.
Традициите са това, което ни помага да помним кои сме. Някой са се загубили във времето, други са на изчезване. Тази традиция е една намаляваща и постепенно заглъхваща. Причини много, не е това темата. Написах всичко това за да помогна да не се загуби във времето. Хубава или лоша, това е нещо местно и предавано през поколенията.Дори и само като снимки и спомени да остане пак е едно връщане назад към корените и миналото ни.
Към тази публикация ще прилагам с пълна сила Правилата и политиката за модериране на коментарите . Така, че ако някой се опитва да обяснява, че това не са правилните начини и способи, когато се коли прасе; че що толкоз рано се коли и други такива да не си прави труда да пише коментари. А просто да си ги сложи отзад ( имам предвид зад монитора):)). Тук просто описах в думи и снимки един традиция. Дали има по хубави способи и начини, това не е важно. Важното е че тези хора там в това малко селце са си го запазили този начин.
1 коментара:
еееххх защо и аз не бях там
Публикуване на коментар
Прочети преди да коментираш